Log in
X

Login

Update

PROUD neemt geen genoegen met reactie klacht Politie Amsterdam

20-10-2016

In reactie op de reactie van de politie Amsterdam: Geen rectificatie na klacht over Facebookpost Politie Amsterdam. Geachte heer Fransman, Zowel in mijn mailbox als via de sociale media trof ik uw reactie op de klacht van sekswerkerbelangenvereniging PROUD. Op Twitter verwees u naar mij als de klaagster. Graag attendeer ik u erop dat ik deze brief noch de eerdere klacht, schrijf op persoonlijke titel maar vanuit mijn functie als voorzitter van PROUD. PROUD behartigt de belangen van tienduizenden sekswerkers in Nederland. In uw reactie stelt u dat het geenszins de bedoeling is geweest om alle sekswerkers over één kam te scheren. Dat is vriendelijk van u, maar irrelevant. Graag vlieg ik uw reactie op een aantal manieren aan om uit te leggen waarom. Allereerst kijk ik naar de passage “Dat werk lijkt misschien rechttoe, rechtaan: de boeven opsluiten en hun slachtoffers bevrijden. Maar in de praktijk zijn gevallen van seksuele uitbuiting ingewikkelde zaken om te draaien”. Deze passage lijkt te suggereren dat het artikel gaat over onderzoeksmethodiek en de bijhorende problematiek. Voor mij als leek, en ik denk voor velen met mij, ontstaat hierdoor de overtuiging dat het team mensenhandel belast is met onderzoek naar potentiele gevallen van mensenhandel. Even ter illustratie: Ik denk dat wanneer er een melding van een potentieel slachtoffer binnenkomt dit team uitzoekt of deze melding terecht is. Dit zou betekenen dat zij ook zaken onderzoeken waarbij het om een ‘valse’ melding gaat, bijvoorbeeld als een sekswerker werkt met blauwe plekken omdat hij vorige week van zijn fiets is gevallen of omdat het een Oost–Europees slachtoffer van etnisch profileren op Schiphol betreft. Echter, in uw reactie geeft u aan dat het team alleen zaken behandelt waarin sprake is van mensenhandel. Dus zaken waarvan al bewezen is dat het hier om slachtoffers mensenhandel gaat. Uit de Facebookpost blijkt niet dat het onderzoek en het verzamelen van de bewijslast door een ander team dan het team mensenhandel wordt uitgevoerd. Ten tweede kijk ik graag naar de talige constructie van de volgende zinnen; “Hoe stellig sommige slachtoffers ook volhouden dat ze uit vrije wil seks voor geld hebben, de collega’s van team Mensenhandel weten wel beter. Armoede, misbruik, loverboys: er is altijd een achterliggende aanleiding te vinden. Echt ‘vrijwillig’ is het nooit, zegt Jan. ‘Er is geen meisje van twaalf jaar dat als je vraagt wat ze later wil worden, zegt: ik word prostituee.’” Hier staat inderdaad niet letterlijk dat alle sekswerkers gedwongen zijn. Er staat wel dat geen meisje van twaalf sekswerk als een serieuze carrièreoptie ziet. Nog los van dat dat een onware uitspraak is (ik ken genoeg sekswerkers die al op jonge leeftijd het vak als loopbaan zagen) volgt deze zin als conclusie nadat geclaimd is dat slachtoffers altijd door negatieve omstandigheden gedwongen worden. De tekst impliceert: omdat meisjes later geen sekswerker willen worden is er, als dat wel gebeurt, dus sprake van slachtofferschap. Als dit een tekst was geweest die uitsluitend over slachtoffers mensenhandel zou gaan had hier moeten staan “Er is geen meisje van twaalf jaar dat als je vraagt wat ze later wil worden, zegt: ik word slachtoffer mensenhandel.” Deze hele passage is niet alleen denigrerend voor sekswerkers maar ook voor slachtoffers van mensenhandel en slachtoffers van seksueel geweld. Overigens lijkt de Facebookpost sowieso niet echt begaan met de emancipatie van slachtoffers mensenhandel gezien de stereotypering onder het kopje ‘Enige zekerheid’. Ik stel dat de tekst zowel qua inhoud als taalgebruik niet uitsluit dat alle sekswerkers slachtoffers zijn. Maar ik heb ook de overtuiging dat overgaan tot rectificatie vooral vanuit nog een ander standpunt moet worden bekeken. Mediauitingen door de politie moeten namelijk in een grotere context worden gezien. Uit onderzoek blijkt dat wanneer overheidsinstellingen zich negatief uitlaten over of repressief beleid voeren tegen sekswerkers, het sekswerkerstigma sterker wordt. Dit is bijvoorbeeld goed te zien in een land als Zweden. Maar ook onder politieagenten zelf is er sprake van dit stigma. Veel sekswerkers geven aan dat politieagenten hen vertellen dat vrijwillig sekswerk niet bestaat en dat politieagenten zeggen hen niet te geloven wanneer ze anders beweren. Veel sekswerkers in Nederland hebben dan ook geen vertrouwen in dat de politie hen wél gelooft als er daadwerkelijk eens iets mis is. Sekswerkerstigma levert aantoonbaar meer geweld en meer discriminatie tegen sekswerkers op. Het is daarom van algemeen belang dat juist een organisatie als de Amsterdamse Politie zich actief distantieert van het onnodig verder stigmatiseren van sekswerkers. Nog los van wat er letterlijk staat maar juist om hoe de tekst door de lezer geïnterpreteerd kan worden en wat die interpretatie voor gevolgen kan hebben. Dat zou waakzaam en dienstbaar zijn, naar slachtoffers én sekswerkers. In het verlengde daarvan wil ik me graag nog uitspreken over de titel van de post. In uw reactie zegt u “Er staat niet voor niets in de kop van de post: ‘Deze vrouwen’. Dat heftige verhaal brengen we graag onder de aandacht van een breder publiek.” U weet als communicatiespecialist dat titels met een zekere spectaculaire en/of vulgaire kwaliteit goed scoren op social media. Om aandacht te krijgen voor uw organisatie is daarom een titel gebruikt die we kunnen duiden als clickbait. De Politie Amsterdam gebruikt in die zin dus het slachtofferschap en seksueel geweld tegen vrouwen voor haar eigen gewin. Dat lijkt me een meest onwenselijke situatie. U sluit af met een suggestie van kennisuitwisseling tussen PROUD en het team mensenhandel. Blijkbaar bent u niet op de hoogte van het feit dat wij al met diverse teams, zowel landelijk als lokaal contacten hebben en dat er al heel wat informatie is gedeeld. Vanzelfsprekend bent u zelf ook van harte welkom bij PROUD, voor een kop koffie en voor een anti-sekswerkerstigma-introductie-cursus. Helaas moet ik u wel mededelen dat uw reactie op onze klacht niet bevredigend is en dat de klacht wat PROUD betreft lange van afgehandeld is. Met vriendelijke groet, Yvette Luhrs Voorzitter PROUD